Busan-Geoje Fixed Link

Tussen de belangrijke Zuid-Koreaanse stad Busan en het schiereiland Geoje heeft Strukton Civiel één van de diepste en langste afgezonken verkeerstunnels ter wereld aangelegd. Deze tunnel is een onderdeel van de vaste oeververbinding Busan-Geoje Fixed Link.

Opdrachtgever:
Daewoo E & C
Locatie:
Busan
Status:
Opgeleverd
Land:
Zuid Korea
Varend_tunnelelement_Pro
Laatste_tunnelelement_Korea_Pro
Tunnelelement_op_zee_Pro
Tunnel_Korea_Pro
Marttijn Smitt en projectdirecteur Daewoo EC

Uitdaging

De Busan-Geoje Fixed Link, die enkele andere eilanden voor de kust kruist, bestaat uit tuibruggen, aanbruggen en een afgezonken tunnel. De tunnel begint op het eiland Gaduk, kruist een zeestraat op een diepte van 52,20 meter en is ongeveer 3,2 kilometer lang. Er zijn 18 tunnelelementen gebruikt met een gemiddelde lengte van 180 meter.

Strukton Immersion Projects, onderdeel van Strukton Civiel, was verantwoordelijk voor het afzinken van de tunnel in een zeestraat die in directe verbinding staat met de Oost-Chinese Zee en de Grote Oceaan. In drie jaar tijd heeft het team van Strukton Immersion Projects en Geocon (ook onderdeel van Strukton Civiel) achttien tunnelelementen geplaatst. De diepste elementen gaan tot meer dan 50 meter beneden de zeespiegel, wat uitzonderlijk diep is voor een afgezonken tunnel. Extreme weersomstandigheden en ‘swell’ golven maakten de aanleg van de tunnel tot een grote uitdaging voor onze ingenieurs.

In december 2010 is de Busan Geoje Fixed Link geopend voor verkeer. Hiermee is de reistijd van Busan naar Geoje teruggebracht van ruim 2,5 uur tot slechts veertig minuten.

Voor Strukton Immersion Projects was dit een bijzonder grote opdracht: de opdrachtsom voor de afzinkoperatie bedroeg 70 miljoen euro. Opdrachtgever van de afzinkoperatie was Daewoo Engineering & Construction dat onderdeel uitmaakte van het pps-consortium voor het project, GK Fixed Link Corporation.

Openheid in onze aanpak, specialistische kennis, nuchterheid en vertrouwen hebben de klant uiteindelijk overtuigd van ons plan.

“We like the Dutch approach.”

Mr. Yang, General Manager van Daewoo E&C


Project in beeld

1mik201dy0A
Busan-Geoje Fixed Link (deel 1 van 2)

 

b9KnejNURtE
Busan-Geoje Fixed Link (deel 2 van 2)

Innovaties

Om de veiligheid en haalbaarheid van het project te vergroten en de doorlooptijd in te korten ontwikkelde Strukton de volgende innovaties:

Het External Positioning Systeem (EPS)

Twee hydraulische zeebenen die een afgezonken element omklemmen en vervolgens over zeebodem kunnen lopen om het element op de millimeter nauwkeurig te positioneren.

Nieuwe afzinkmaatvoering systemen

Met een Tautwire wordt de afstand van het element op het voorgaande element door middel van een gespannen draad gemeten. Daarnaast worden afstanden gemeten met akoestische signalen (SSBL). Voor het meest nauwkeurige meetwerk worden distancesensors ingezet.

Stalen kopschotten

De kopschotten van de tunnelelementen zijn van staal en daarmee snel en makkelijk te verwijderen. In plaats van het weghakken van betonnen kopschotten, kunnen de stalen kopschotten simpel gedemonteerd worden. Dit levert een enorme tijdwinst op.

Self Propelled Diving Bell

Een duikboot die kan aandokken op een afgezonken element, mocht zich een calamiteit voordoen onder water.

Awards

Strukton heeft in 2010 met dit project de prof.dr.ir. J.F. Agema Prijs gewonnen en kreeg in 2009 en een eervolle vermelding van de Schreudersprijs.

Strukton Immersion Projects was genomineerd voor één van de International Tunnelling Awards 2011, namelijk Tunnelling Contractor of the Year, en voor de Betonprijs 2011 in de categorie 'Constructies in de Waterbouw'.

ConnectingDreams

Lees meer over dit unieke project.

Boek_Connecting_Dreams

Bestel het boek

Meer informatie