Noord/Zuidlijn, IJ-elementen

Onder de middentunnel van het Amsterdam Centraal is jaren hard gewerkt aan de aanleg van een metrobuis en een station voor de Noord/Zuidlijn. Strukton Immersion Projects heeft de laatste verbinding van de metrolijn gemaakt: de tunnel onder het IJ.

Opdrachtgever:
De opdrachtgever is Gemeente Amsterdam, dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer
Locatie:
Amsterdam
Status:
Opgeleverd
Land:
Nederland
NZL - transport3
IJ - transport
IJ - afzinken TE3
IJ - afzinken TE2
IJ - TE'n 5 jaar afgemeerd voor afzinken

Werkzaamheden

De afzinktunnel is 430 meter lang en bestaat uit vier elementen. Om het eerste element te kunnen plaatsen is een tafelconstructie aangebracht onder het Centraal Station waarna de grond eronder afgegraven is. De bouwput is vervolgens onder water gezet waardoor het eerste tunnelelement van 140 meter lengte vanaf het IJ ingevaren kon worden. Deze is afgezonken tot een diepte van 14 meter onder NAP.

Daarna is de bouwput weer waterdicht gemaakt zodat het gedeelte van de Ruijterkade in situ gemaakt kon worden. Tevens is de aansluiting gemaakt om de overige drie afzinkcaissons onder het IJ te kunnen plaatsen. Deze drie afzinkcaissons zijn  afgezonken met zogenoemde afzinkpontons.

Bijzonder

Bijzonder aan de afzinkoperatie is de locatie. Het CS element is afgezonken onder het monumentale Amsterdam Centraal Station in beperkte hoogte en de zoet/zout variatie in het IJ. Het element is succesvol gepositioneerd tussen de microtunnelling- en sandwichwanden.